ایرانخودرو در شرایطی قرارداد خود با پژو را نهایی کرده که هنوز با دیگر خودروساز فرانسوی یعنی رنو به توافق نرسیده و با بنز آلمان نیز تنها در حد عقد تفاهمنامه توافق کرده است. این در شرایطی است که ایرانخودروییها میگویند طی تابستان امسال، قرارداد با هر دو این شرکتها را به امضا خواهند رساند. بر این اساس، تفاهمنامه ایرانخودرو و بنز، احتمالا اواسط تابستان به قرارداد تبدیل میشود تا این خودروساز مشهور اروپایی بار دیگر راهی ایران شود. بنز از گذشته با ایرانخودرودیزل شراکت داشته و بازگشتش به ایران بیشتر در حوزه خودروهای تجاری، نمود خواهد داشت. البته گفته میشود این شرکت پس از انجام بررسیهای لازم، تولید محصولات سواری در ایرانخودرو را نیز کلید خواهد زد.
اما رنو نیز که مدتها است در مذاکره با خودروسازان ایرانی بهسر میبرد، به احتمال فراوان طی شهریورماه امسال قرارداد خود با ایرانخودرو را امضا میکند تا پس از پژو، دومین شریک پسابرجام آبیهای جاده مخصوص باشد. این شرکت که قصد دارد همچنان با هر دو خودروساز بزرگ ایران همکاری داشته باشد، برنامه تولید 25 محصول جدید را تدوین کرده که بخشی از آن در ایرانخودرو و بخشی در پارس خودرو و تعدادی نیز بهصورت مستقل (توسط رنو در ایران) به تولید خواهد رسید. رنو پس از تشدید تحریمهای بینالمللی، تولیدش را در ایران کمرنگ کرد و اگرچه بهنظر میرسید با لغو تحریمها، فعالیتهای خود را بهسرعت افزایش دهد، اما این اتفاق تا به امروز رخ نداده است. این شرکت پس از برجام، وارد مذاکره با سایپا شد و حتی بر سر خرید سایت بن رو، با سایپاییها به توافق رسید، اما هنوز مذاکراتش با ایرانخودرو نهایی نشده است.
[1395/04/06 10:00]
اجرای برجام امید زیادی را برای صنعت خودرو کشور ایجاد کرد. در کنار کارشناسان بسیاری از مردم نیز انتظار متنوع شدن بازار خودرو ایران با برندهای غیر چینی را می کشیدند. اما به غیر از شرکای سنتی خودروسازان داخلی ، قرارداد جدیدی که به تولید خودرو جدید منجر شود منعقد نشده و همه چیز در اما و اگر فرو رفته است.
[1396/02/03 15:00]